Ból kręgosłupa

Według statystyk około 80% osób doświadczyło bólu pleców przynajmniej raz w życiu. Spośród nich 20% żyje z przewlekłym bólem przez ponad 3 miesiące. Najczęściej ból kręgosłupa rozwija się w wieku od 20 do 50 lat, co oznacza, że cierpią ludzie w najbardziej aktywnym wieku produkcyjnym.

Przyczyny bólu kręgosłupa

Zwykle ból pleców jest związany z przeciążeniem kręgosłupa ze względnym osłabieniem mięśni pleców. W tym przypadku występują mikrourazy, w kręgosłupie i otaczających tkankach procesy „zużycia” są przyspieszone. Przy podrażnieniu zakończeń nerwowych (receptorów) w tych tkankach lub ucisku korzeni nerwowych wystających z rdzenia kręgowego pojawia się ból. Niekiedy ból kręgosłupa jest spowodowany chorobami innych narządów, które wymagają odpowiedniego leczenia. Ryzyko bólu spowodowanego przeciążeniem wzrasta w następujących przypadkach:
– stała niewłaściwa postawa,
– brak aktywności fizycznej,
– urazy pleców w przeszłości,
– zaburzenia rozwoju kręgosłupa.

Czasami ból może być odczuwany przez choroby nerek i narządów płciowych, u wielu kobiet dolna część pleców boli podczas menstruacji. Szczególnie często ból powoduje osteochondroza, w której dyski międzykręgowe tracą elastyczność i wytrzymałość. Ostry, nagły ból pleców może być objawem przepukliny dysku lub zapalenia korzeni nerwowych. Wtedy stan określany jest jako rwa kulszowa.

Jak leczyć ból kręgosłupa

Przepisując leczenie zachowawcze, realizuje się trzy główne cele: pozbycie się bólu, opracowanie programu terapeutycznego i zapobiegawczego w leczeniu choroby podstawowej powodującej ból oraz normalnego powrotu pacjenta do normalnego życia. Bez względu na przyczynę bólu w okolicy lędźwiowej leki są najczęściej stosowane w leczeniu choroby podstawowej. Ponadto lekarz może przepisać środki przeciwbólowe – w postaci tabletek lub maści, a w przypadku silnego bólu – w postaci zastrzyków. Jednocześnie zalecany jest kurs masażu terapeutycznego lub terapii manualnej. Oczywiście masaż powinien być wykonywany przez wysoko wykwalifikowanego specjalistę, ponieważ w przypadku niewłaściwego wykonania może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Leczenie i rehabilitacja powinny być przeprowadzone kompleksowo. Doskonałe efekty dają też zabiegi fizykoterapeutyczne, choćby zastosowanie lasera wysokoenergetycznego czy elektroterapia. Terapia radiofalowa jest zaś stosowana przeciwbólowo i przy konieczności rozluźnienia mięśni.