Fizjopunkt fizjoterapia milanówek

Ból kręgosłupa

ból kręgosłupa leczenie milanówek

Według statystyk około 80% osób doświadczyło bólu pleców przynajmniej raz w życiu. Spośród nich 20% żyje z przewlekłym bólem przez ponad 3 miesiące. Najczęściej ból kręgosłupa rozwija się w wieku od 20 do 50 lat, co oznacza, że cierpią ludzie w najbardziej aktywnym wieku produkcyjnym.

Czynniki predysponujące

Zwykle ból pleców jest związany z przeciążeniem kręgosłupa ze względnym osłabieniem mięśni pleców. W tym przypadku występują mikrourazy, w kręgosłupie i otaczających tkankach procesy „zużycia” są przyspieszone. Przy podrażnieniu zakończeń nerwowych (receptorów) w tych tkankach lub ucisku korzeni nerwowych wystających z rdzenia kręgowego pojawia się ból. Niekiedy ból kręgosłupa jest spowodowany chorobami innych narządów, które wymagają odpowiedniego leczenia. Ryzyko bólu spowodowanego przeciążeniem wzrasta w następujących przypadkach:
- stała niewłaściwa postawa,
- brak aktywności fizycznej,
- urazy pleców w przeszłości,
- zaburzenia rozwoju kręgosłupa.

Czasami ból może być odczuwany przez choroby nerek i narządów płciowych, u wielu kobiet dolna część pleców boli podczas menstruacji. Szczególnie często ból powoduje osteochondroza, w której dyski międzykręgowe tracą elastyczność i wytrzymałość. Ostry, nagły ból pleców może być objawem przepukliny dysku lub zapalenia korzeni nerwowych. Wtedy stan określany jest jako rwa kulszowa.

Leczenie

Przepisując leczenie zachowawcze, realizuje się trzy główne cele: pozbycie się bólu, opracowanie programu terapeutycznego i zapobiegawczego w leczeniu choroby podstawowej powodującej ból oraz normalnego powrotu pacjenta do normalnego życia. Bez względu na przyczynę bólu w okolicy lędźwiowej leki są najczęściej stosowane w leczeniu choroby podstawowej. Ponadto lekarz może przepisać środki przeciwbólowe - w postaci tabletek lub maści, a w przypadku silnego bólu - w postaci zastrzyków. Jednocześnie zalecany jest kurs masażu terapeutycznego lub terapii manualnej. Oczywiście masaż powinien być wykonywany przez wysoko wykwalifikowanego specjalistę, ponieważ w przypadku niewłaściwego wykonania może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Leczenie i rehabilitacja powinny być przeprowadzone kompleksowo. Doskonałe efekty dają też zabiegi fizykoterapeutyczne, choćby zastosowanie lasera wysokoenergetycznego czy elektroterapia. Terapia radiofalowa jest zaś stosowana przeciwbólowo i przy konieczności rozluźnienia mięśni.