Ultradźwięki w rehabilitacji

Terapia ultradźwiękami to nowoczesny i całkowicie bezbolesny zabieg, który ma zastosowanie przy łagodzeniu wielu dolegliwości.

Jak działają ultradźwięki

Leczenie ultradźwiękami bazuje na wykorzystaniu fal dźwiękowych o niezwykle wysokiej częstotliwości, które nie są słyszalne dla ludzkiego ucha. Fale te powodują drgania, które przechodząc pomiędzy cząsteczkami tworzą z kolei falę mechaniczną, która bezpośrednio działa na ludzkie tkanki. W efekcie całego procesu powstaje efekt cieplny, stymulujący dyfuzję w komórkach i przestrzeniach międzykomórkowych. Najwrażliwsze na działanie ultradźwięków są tkanki nerwowe, a najmniejsze zastosowanie występuje tutaj w przypadku tłuszczowych tkanek.

Same ultradźwięki wykorzystuje się przy leczeniu lub łagodzeniu dolegliwości związanych z wieloma chorobami. Jest to między innymi choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa i stawów, a także ostroga piętowa, stany pourazowe, zwłaszcza naderwania, zwichnięcia, złamania i skręcenia. Ultradźwięki pomogą nam też w przypadku chorób reumatycznych, leczenia obrzęków o charakterze limfatycznym oraz leczenia przykurczów, blizn, krwiaków.

Bezpośrednim efektem zastosowania fal ultradźwiękowych jest rozszerzenie naczyń krwionośnych, odprężenie mięśni i ścięgien, zatrzymanie procesów zapalnych, nasilenie zrastania się kości oraz gojenia, a także działanie przeciwbólowe. Zastosowanie tej metody sprawdza się zwłaszcza w przypadku sportowców i osób, którym ze względu na tryb życia, aktywność lub konieczność zawodową zależy na jakim najszybszym wyleczeniu urazu. Zabiegi za pomocą fal ultradźwiękowych mogą też przyśpieszać gojenie się ran, Doskonale też sprawdzają się, jeśli chodzi o zwłóknienie mięśni.

Ultradźwięki – przeciwwskazania do rehabilitacji

Istnieją też przeciwwskazania, które uniemożliwiają korzystanie z tego zabiegu. Głównym jest choroba nowotworowa, a także wszelkie zaburzenia krzepnięcia krwi. Przeciwwskazania dotyczą też osób wykazujących ostre objawy stanu zapalnego oraz u których występują zmiany skórne, będące efektem chorób zakaźnych. Nie mogą się terapii podawać też kobiety w ciąży, osoby chorujące na gruźlicę, posiadające wszczepiony rozrusznik serca, a także osoby, których organizm jest w stanie ogólnego wyniszczenia.